أهداف ورسالة برنامج العلاقات العامة والسمات المميزة له
رسالة برنامج العلاقات العامة
بناء بيئة تدريبية وعلمية متميزة تسهم في تنمية قدرات الطلاب الملتحقين بالبرنامج علي نحو يجعلهم قادرين على الابتكار والتعلم الذاتي والعمل الجماعي ومسلحين بالمعارف والمهارات العلمية والعملية في مجالي العلاقات العامة والإعلان علي نحو يمكنهم من المنافسة بقوة في سوق العمل .
Public Relations Program Mission
Establishing a distinguished training and scientific environment that contributes to the development of the capabilities of the students enrolled in the program in a way that makes them capable of innovation, self-learning and teamwork, and armed with scientific and practical knowledge and skills in the areas of public relations and advertising in a way that enables them to compete strongly in the labor market.
أهداف برنامج العلاقات العامة
فهم الأسس العلمية لعمل العلاقات العامة وأهدافها ووظائفها ، والنماذج المرتبطة بممارساتها ضمن إطار علمي ومعرفي .
-
إدراك طبيعة عمل الإعلان وتقنياته ومجالاته المختلفة والعوامل المؤثرة فيه .
-
اكتساب مهارة العمل في مجالات العلاقات العامة والإعلان والتسويق ، وكيفية الإدارة الإعلامية للأزمات المحلية والإقليمية والدولية .
-
اكتساب مهارة التعامل مع وسائل الإعلام الجديد ، والعلاقات العامة الإلكترونية .
-
إجراء الدراسات الأكاديمية في مجالات العلاقات العامة والإعلان والتسويق .
-
الارتقاء بمستوى الأداء الإعلامي في مجال العلاقات العامة والإعلان الملتزم بالتشريعات والأخلاقيات الإعلامية ، وتعزيز دور العلاقات العامة في تنمية وخدمة المجتمع .
-
القدرة على إعداد برامج وحملات العلاقات العامة والحملات الإعلامية والاتصالية .
-
تطوير المواد الدراسية بالشعبة لتلبي احتياجات سوق العمل ، وتطوير نظم التدريب العملي للطلاب .
Public Relations Program Objectives
Understanding the scientific foundations for the work of public relations, its objectives and functions, and the models associated with its practices within a scientific and cognitive framework.
Realizing the nature of advertising work, its techniques, its various fields, and the factors affecting it.
Acquisition of work skills in the fields of public relations, advertising and marketing, and how to media manage local, regional and international crises.
Acquisition of the skill of dealing with new media and electronic public relations.
Conducting academic studies in the areas of public relations, advertising and marketing.
Improving the level of media performance in the field of public relations and advertising that is committed to media legislation and ethics, and strengthening the role of public relations in community development and service.
The ability to prepare public relations programs and campaigns, as well as media and communication campaigns.
Developing the department’s study materials to meet the needs of the labor market, and developing practical training systems for students.
السمات المميزة لبرنامج العلاقات العامة
تسهم الدراسة بالبرنامج في إخراج الطالب من مرحلة الثقافة اللفظية إلي مرحلة الثقافة العملية ، من خلال إتقان المهارات النظرية والعملية والمهنية في مجال العلاقات العامة ، والإلمام بالمعارف المختلفة في مجالات ترويج الشركات والمؤسسات والمنشآت ، وتصميم الإعلانات المؤثرة ، وتطوير نظم الاتصال والإعلام الرقمي .
-
يتوفر بالبرنامج عدد كاف من أعضاء هيئة التدريس من العاملين به المؤهلين ، وكذا من أعضاء الهيئة المعاونة القادرين علي تحقيق أهداف البرنامج والذين يتسمون بالتميز العلمي ، ويحملون خبرات وأخلاقيات مهنية وأكاديمية جاذبة .
-
تم تصميم مصفوفة المقررات الدراسية بحيث تتضمن :
علاقة العلاقات العامة بكافة العلوم الأخرى ، وبالتالي تتنوع الدراسات البينية التي يمكن القيام بها في إطار البرنامج .
-
يتوفر للبرنامج معمل إنتاج للمطبوعات والنشرات الإعلامية الخاصة بالعلاقات العامة ، مما يحسن جودة التعلم التطبيقي للطلاب بالبرنامج .
-
تتوافق الدراسة بالبرنامج مع احتياجات سوق العمل ، بحيث تتيح لخريج البرنامج العمل في كافة المؤسسات والشركات والمنشآت المحلية والإقليمية والدولية في مجالات العلاقات العامة وفي وكالات الإعلان والتسويق الإلكتروني ، والاتصالات التسويقية المتكاملة .
-
لأعضاء هيئة التدريس بالبرنامج نشاط ثقافي وأكاديمي ومهني واسع النطاق يتيح للبرنامج التواصل مع الجامعات المحلية والإقليمية والدولية بجانب التواصل مع الشركات والمؤسسات والمنشآت داخل سوهاج وخارجها ، وهو ما يتجلى في ندوات وأنشطة ثقافية اتصالية وورش تدريب .
-
يعمل المئات من خريجي البرنامج في كافة المؤسسات والمنشآت والشركات ودواوين المحافظات في مجال العلاقات العامة ، وذلك علي مستوي المجتمع المحلي ، والمصري ، والعربي .
-
يتسم البرنامج بكونه جزءا من برامج كلية الآداب بجامعة سوهاج – بموقع جغرافي مميز يخدم كافة المؤسسات والشركات والمنشآت في مجال العلاقات العامة بمراكز المحافظة والمحافظات القريبة منها .
Public Relations Program Features
– Studying in the program contributes to educating the student from the stage of verbal culture to the stage of practical culture, through mastering theoretical, practical and professional skills in the field of public relations, and familiarity with various knowledge in the areas of promoting companies, institutions and establishments, designing influential advertisements, and developing communication systems and digital media.
– The program has a sufficient number of qualified faculty members, as well as members of the supporting staff who are able to achieve the objectives of the program and who are distinguished by scientific excellence, and have attractive professional and academic experience and ethics.
The course matrix is designed to include:
-The relationship of public relations with all other sciences, and therefore the interdisciplinary studies that can be carried out within the framework of the program vary.
– The program has a production laboratory for publications and media pamphlets related to public relations, which improves the quality of applied learning for students in the program.
– Studying in the program is compatible with the needs of the labor market, as it allows the graduate of the program to work in all local, regional and international institutions, companies and establishments in the fields of public relations, advertising agencies, e-marketing, and integrated marketing communications.
-The faculty members of the program have a broad cultural, academic and professional activity that allows the program to communicate with local, regional and international universities, as well as communication with companies, institutions and establishments inside and outside Sohag, which is evident in seminars, communication cultural activities and training workshops.
-Hundreds of graduates of the program work in all institutions, establishments, companies, and provincial bureaus in the field of public relations, at the local, Egyptian, and Arab community levels.
-The program is characterized by being part of the programs of the Faculty of Arts at Sohag University – a distinguished geographical location that serves all institutions, companies and establishments in the field of public relations in the governorate centers and nearby governorates.
تحميل الملف